Ni som var unga på 50talet. Åh berätta!
Jag skulle så gärna vilja höra historier och minnen från er som var unga på 50talet och har minnen. När ni tänker på 50talet i allmänhet och när ni tänker på hur det var för er och vad ni gjorde.
Berätta allt ni kommer att tänka på. Det är så intressant att höra!
Med vänliga hälsningar miss Anna Jolene Sue :-)
Min (släkting??) berättade, att hon var 16 år 1956 och var ju i en perfekt ålder! Hon har berättat hur de åkte i bilar runt med sina gäng och åt på barer och lyssnade på jukeboxen och gick på bal med nån som hette Lucas.
Hälsningar Mikaela, sajtvärd för 50-talet ifokus. Kika in vetja!
På Pyssel har vi en avdelning som heter Cafe 60+ och där finns bland annat denna tråd:
När det gäller filmer så nämde jag några i tråden om favoritfilmer här.
Värd på Pyssel och medarbetare på Pärlpyssel.
Mina figurer: http://parlkonst.se/
Emo, ägare till Emos Shop sen 1973
Jag är född 1962 . När jag var ung så var jag med i ett gäng som gillade 50-talet redan då
Vi åkte raggarbil på avenyn i Göteborg och lyssnade på 50-talsmusik.
Jag jobbade också på Avenyn också. Mitt första jobb på "Glasscafeét". Det var en 50-tals inspirerat café med inredning i rosa och grönt. Vi serverade 40 olika sorters hemmalagad glass och även sallader och pajer vilket var väldigt nytt då.
Vi testade t.om att försöka servera i rullskridskor men det var inte så lyckat😃 Tjejerna hade rosa kjol och vit blus med ett randigt förkläde och en hätta på huvudet och killarna svarta byxor (stuprör) vit skjorta och en käck liten halmhatt.
/Maria
#3 Nämen fy vad häftigt!!
Hälsningar Mikaela, sajtvärd för 50-talet ifokus. Kika in vetja!
Jag är född 57, under min uppväxt "spökade" fortfarande 50-tals saker hela tiden.
😉
Värd: för Astrologi. Medis: för Astronomi, Filosofi & Finland
Jag är född 1974. Det betyder att jag skulle kunna vara son till flera av er som som minns 50-talet.. Det betyder inte heller att jag skulle vara ointresserad av 50-talets musik, vilket jag inte är, jag fullständigt älskar att gotta ner mig i den musikskatt som finns till hands från denna tid…. Och mycket därtill också. Här finns intresse och nyfikenhet om det mesta som rör musik fram till våra dagar..och alla retrosajter som kommer på iFokus.
Det häftigaste med 1950-1960 talet var att jag som 20 åring fick vara med om "Rockeran"
Rocken kom till Sverige 1954 när Bill Haley kom med Rock around the clock. Ett år senare kom Elvis, Jerry Lee .
Puff
Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
#8 Jaa puff å puff kan man ju säja😉 Här får du en hyllning till Kiruna👍
Ja minns fejden om Elvis vs Tommy å att ja började skolan -59, till skolan åkte vi skolskjuts i en blå 4 d -58 Rambler, bara d ni👍
Jag växte upp under 50-talet, och var och en har ju sin egen upplevelse. Vi hade endast radio och det fanns endast ETT program på den. Det var konserter och högmässa och i bästa fall lite jazz. Kan bara minnas att det fanns en populärmelodi varje vecka och det var i Sveriges bilradio på lördag eftermiddag. Hörde aldrig talas om Elvis eller någon liknande förrän in på 60-talet. Läste i tidningen om Tommy Steele men hörde aldrig någon musik av honom i radion. Vår första bil var en Opel Olympia 1951 och 1960 köpte pappa en Chevrolet 1954 (men det var alltså på 60-talet) Gick i skolan varje lördag till kl 13 och posten delades ut 2 ggr varje dag och en gång på lördagen. Alla helger skulle man var tyst och man fick inte spela fotboll, - trots att mina föräldrar INTE var religiösa. (inga barn var ute och lekte) Det var förbjudet i lag att anordna offentliga danser på långfredagen. Affärer hade alltid helgstängt och alla "aftnar" arbetade man som vardag, min mamma (och alla andra ) slutade sitt arbete kl 18 på julafton, och hon var ofta tvungen att arbeta över eftersom det var många kunder. Julen var på JULDAGEN. TV skaffade vi till fotbollsVM 1958 men vi hade ingen telefon. Telefon var dyrt att skaffa och det var 9 månaders kö för att få installerat. 2 personer kom från televerket. Företagare och bönder skulle gå före för dom behövde det i arbetet. Som sagt var och en minns sitt eget 50-tal, - för mej var 60-talet mycket bättre.
så kul läsning! :D