Renovera retrovagn
Har förmodligen fått tag på en fin retrovagn som jag gärna skulle vilja renovera. Lådan är i ganska bra skick med måste målas om, kromet på ställningen är helt sönerrostat och gummit på hjulen borta och hjulen sitter fast. Huvan (vet ej vad det heter) är nog tyvärr bortom räddning. Någon som vet något om renovering av dessa typer av barnvagnar? Tippar på att den är från tidigt 50 tal. Går det att få tag på nya delar till sådana?
åh, intressant. Lägg ut bilder på det, jag vill gärna se :D
Ska lägga ut bild så fort jag hämtat den med tillhörande bakgrundsinformation. :-) Om ingen hunnit förstört den dvs, den står lite illa till tyvärr men jag håller tummarna för att den överlever till helgen då jag ska hämta den, den har ju överlevt alla dessa år då jag inte visste att den fanns.
Nu har jag äntligen hämtat vagnen, eller man kanske skulle kunna kalla det för vraket. Fick inte med mig den ända hem, så den fick mellanlanda hos min mormor till på julafton då jag kan hämta den, den står bättre där och jag slipper oroa mig för att någon ska förstöra den er. Det är egentligen ett vrak, men jag hoppas kunna renovera den. Jag ska ge det ett försök iallafall. Då min far och hans bröder har legat i denna som barn skulle det kännas fantastiskt kul om man kan få den i brukart skick igen.
Den är ju fin :). Blir spännande att se hur du får till ett
Frågan är om jag ens kan, om det går och om jag orkar. Vet inte riktigt vart jag ska börja och hur.

Sådan vagn hade vi när jag var liten. Våran var grön. Vi var tre barn i början av femtiotalet, och mamma brukade gå med oss mellan lägenheten i Svedmyra och kolonistugan i Skarpnäck. Jag minns det än. Jag och syrran brukade stå på järnbandet mellan hjulaxlarna på varsin sida, och brorsan i vagnen och en massa saker, kläder och pinaler.
Nostalgi.
#6 kul att det kunde locka fram lite minnen :-) Vagnen är troligen från senare delen av 40 talet och heter AWN har jag luskat reda på :-)
Nämen.. Gud vad häftig! Jag har dessvärre ingen aning om vart man kan få tag på nya delar :/
Hälsningar Mikaela, sajtvärd för 50-talet ifokus. Kika in vetja!
Inte jag heller, hade tänkt väntat till sommaren men att kika lite närmare på projektet, tycker att det är lite kallt att hållas i stallet nu och den står inte ivägen där den står nu. Det jag tror behöver göras är att måla om, försöka få hjulen snurrande och nytt gummi till dom, kroma om metallen och fixa sufletten. Hehe, kanske fixa någon form av madrass oxå ;-)
hur går d
Känns som att det fortfarande är lite för kallt och mörkt för att ta fram den och påbörja en ev. renovering. Jag har ingen uppvärmd plats med bra belysning att vara på, tyvärr. Den står på ett sådant tokigt ställe just nu att man inte lätt kommer åt den, just för att minimera risken att den ska gå sönder när vi håller på med annat i stallet och på gården. Annars hade jag tagit fram den och kikat lite närmare på den någon dag då jag var hemma på dagtid.
Tja. Hur rullar vagnrenoveringen på? Länge sen man såg nåt om d.
Gå trögt, har tagit fram den och kikat lite men har inte orkat gjort något. Skulle behöva höra med någon firma som kromar för att fråga vad det skulle kosta på ett ca att kroma om de delar som ska vara kromade, det är steg ett. Blir det alldeles för dyrt får jag måla metallen, men det är inte riktigt lika fint.
I nödfall finns ju Chrome Spray, nästan som krom men bara NÄSTAN👍
Ja, nästan lika bra men ändå inte :-) Besökte en vän igår som hade köpt en retrovagn där han ville kroma om handtaget, han hade pratat med ett företag och skulle få prisförslag och då lär ju jag även få ett ca pris på vad mitt kommer att kosta :-)
Den går säkert att göra snygg på alla sätt. Minns att jag låg i en sådan som bäbis (alltså jag har sett det på foto) ;) och vi hade även en liknande sittvagn.

Hur har det gått?
Stolt ägare till tre La permer