Kortedala museum
I Göteborg så finns det ett museum i stadsdelen Kortedala som är inrett helt tidstypiskt efter 50/60-tal. Det är två rum och kök och t.om skafferiet har gamla burkar och askar från förr.
Jättefin och kan rekommenderas om ni har "vägarna förbi"😉
/Maria
Dit måste jag bara gå in!
Hälsningar Mikaela, sajtvärd för 50-talet ifokus. Kika in vetja!
Ja, det är så himla mysigt och de är riktiga eldsjälar som visar runt och berättar.
/Maria

Hej. Jag är född -55 och bodde i Kortedala. Råkade titta in här av en slump och blev fast. Kollade på Marias länk och såg "mitt gamla barndomshem". Ja, inte bokstavligt talat, men exakt så såg det ut . Det var hypermodernt då, med toalett inne, badkar 😍och rinnande varmvatten… TV :n kom nog inte förrän -59 hem till oss. Jag fyllde 5 år 1960 så det är väl inte mycket jag kommer ihåg från de första åren, men det känns som tiden stod still, för det var inte mycket som förändrades innan jag flyttade hemifrån. På bilderna ser jag också gamla kära "Lyktan" gottaffären som låg på min gata. Jag tror den står kvar än idag och är K-märkt. Hoppas det i alla fall. Det var ett spännande ställe, men lite äckliga (ur barns synpunkt) trappor. Ståltrappor av rutnät och ingenting under. Vi flickor hade ju alltid kjolar på oss…… Det var roligt att se din länk, Maria. Tack för det.
Kul. Du borde åka dit om du är i Göteborg vid tiilfälle🙂
/Maria

Jag har varit där, men det är sig inte likt längre. Det är mycket roligare att titta på gamla kort och minnas……
Menar du att museet inte är sig likt?
Annars är det förstås väldigt förändrat i området.
/Maria